top of page
  • כל מרצה בקורס פעיל לאותה שנת לימודים באוניברסיטה, זכאי לקבל רישיון Zoom אוניברסיטאי חינם, להנחיות לקבלת רישיון לחצו כאן 

  • את הפגישה יש לקבוע ברכיב ה-Zoom באתר הקורס ב-Moodle. ניתן לקבוע פגישה חד פעמית ו/או פגישה שחוזרת על עצמה.
    את הלינק הישיר לכניסה למפגש, יש לשלוח לסטודנטים/ות בהודעה באמצעות ״הודעות המרצה״.
    להנחיות כיצד לקבוע את המפגש לחצו כאן 

  • מומלץ לשלוח את הקישור הישיר לכניסה למפגש לסטודנטים/ות גם לשם הנוחות וגם לשם מניעת עומסים על מערכת ה-Moodle.
    להנחיות כיצד ניתן לשלוח את הקישור למפגש לחצו כאן 

    • עדכון תוכנת Zoom: בדקו שה-Zoom המותקן במחשב שלכם/ן מעודכן – להנחיות 

    • נסו להשתמש במחשב בעל חיבור קוויי ולא כזה המבוסס על אינטרנט אלחוטי. 

    • במידה ואתם נאלצים להשתמש במחשב בעל חיבור אלחוטי, נסו לשבת קרוב לראוטר. 

    • שימוש באוזניות עדיף על רמקול כדי למנוע הדהוד של הקול  

    • כוונו את המצלמה כך שהסטודנטים יוכלו לצפות בכם מהקודקוד ועד לכתפיים  

    • בזמן השיעור, השתדלו לכבות את כל צרכני רוחב הפס המיותרים – מחשבים נוספים, ממירי טלוויזיה המבוססים על אינטרנט וכו'. אם מתבצעת במקביל גלישה במכשירים ניידים, מומלץ, במידת האפשר שזו תתבסס על רשת הסלולר ולא על הרשת הביתית. 

    • במידה והמשתתפים מעידים על איכות לקויה, בקשו מהם לכבות מצלמות. במידת הצורך, כבו גם את המצלמה שלכם ולוו את המצגת בקולכם בלבד. 

    • אם בכוונתכם להציג מדיה עשירה כגון סרט או קטע מוסיקלי, מומלץ להעלותה במקביל לאתר הקורס ב-Moodle – כך במקרה שהסטודנטים יתקלו בניתוקים מצידם, הם יוכלו לצפות או להקשיב ישירות מה-Moodle. 

  • ישנם מספר שלבים שכדאי להשלים מבעוד מועד: 

    • סגרו את התוכנות שאין לכם/ן צורך בהן במהלך השיעור. שימו לב במיוחד למייל, פייסבוק, וואטסאפ וכד' (כדי שאם תשתפו מסך לא יחשפו תכתובות פרטיות שלכם/ן) 

    • פתחו את המצגת ותוכנות בהן תעשו שימוש במהלך השיעור 

    • ודאו שהמצלמה מכוונת ושאין מאחוריכם/ן משהו שלא תרצו שיוצג בוידאו 
      אם מתאפשר, מומלץ למקם את המחשב כך שמאחוריכם/ן יהיה קיר 

    • מומלץ להוריד מראש את תוכנת ה-Zoom למחשבכם/ן לניהול מיטבי של השיעור דרך התוכנה ולא דרך גרסת Web. להנחיות להורדת התוכנה לחצו כאן

    • למי שהתוכנה כבר מותקנת במחשב, יש לוודא מעת לעת כי היא מעודכנת בגרסה האחרונה ביותר. זאת גם בעקבות סוגיות של תיקון כשלים, שיפור אפשרויות אבטחת המידע ואף אפשרויות ופיצ׳רים טכניים שמתווספים מגרסה לגרסה. להסבר על עדכון התוכנה לחצו כאן 

    • עם פתיחת מפגש ה-ZOOM בצעו בדיקת תקינות למיקרופון ולמצלמה 

    • בפתיחת המפגש הגדירו Spotlight על הוידאו שלכם/ן ועברו ל-Speaker View 
      זאת בכדי שבהקלטה לא יראו את הסטודנטים/יות, ובכך לשמור על פרטיות המשתתפים, 
      הנחיות בהמשך המסמך 

    • זכרו להפעיל הקלטה (אם לא הוגדרה הקלטה אוטומטית) 

  • על מנת לפתוח פגישה ב-Zoom, יש להיכנס לפני תחילתו לאתר הקורס ב-Moodle וללחוץ על Start על מנת לפתוח את הפגישה. להנחיות אודות פתיחת המפגש לחצו כאן 

    לעומתכם/ן, הסטודנטים מתחברים מקישור ישיר לפגישה שיש לשלוח להם מבעוד מועד (להנחיות לחצו כאן

    על מנת להכיר את הממשק ניהול של תוכנת ה-Zoom מבחינת הפעלת המיקרופון, המצלמה, ניהול המשתתפים, צא׳ט, שיתוך מסך ועוד לחצו כאן להנחיות נוספות. 

  • תיאום ציפיות

    ערכו תיאום ציפיות עם הסטודנטים והסטודנטיות לגבי התנהלות השיעור:  

    • מה אורך השיעור?  

    • האם תהיה הפסקה?  

    • כיצד ניתן לשאול שאלות? האם לפתוח מיקרופונים או בצ'אט? 

    • האם על הסטודנטים/יות בבית לפתוח מראש קישורים או קבצים והיכן הם נמצאים? 

    שאלות במהלך השיעור 

    • מומלץ לעשות עצירות יזומות למענה על שאלות 

    • אם עונים על שאלות מהצ'אט, יש להקריא (או לתאר) את השאלה בקול לפני מענה.
       

    רעשי רקע

    • ניתן לסנן רעשי רקע וכן אל תהססו לסגור מיקרופונים לכלל המשתתפים במידת הצורך, להסבר לחצו כאן

    סרטון הסבר לעבודה בזום – התחברות, תפעול מפגש ושיתוף מסך 

    סרטון הסבר לפעילויות נוספות בזום כגון הפעלת סקרים, חלוקה לחדרים וכד'. 

    • הקפידו לוודא שהסטודנטים קשובים – בהצבעה, סקרים, פעילות ועוד.  

    • גם הסטודנטים יכולים לשתף מסך – תנו להם להציג. 

    • כדאי לעשות שימוש במדיה עשירה – תמונות, סרטים, קטעי קול 

    • נצלו את יתרונות המדיום – חלוקה לחדרים, מענה נוח לסקרים, משלוח קישורים, שימוש בצ'ט לשאלות ועוד.
       

    בקישור זה הסברים נוספים ואפשרויות נוספות לשימוש ב-Zoom

הוראה מרחוק

הוראה בזמן באמת (שידור חי)

הקלטת שיעורים והנגשתם

  • מה זה שיעור מקוון אסינכרוני? 

    • תכני השיעור שהוכנו מראש מונגשים לסטודנטים/יות באתר הקורס (באמצעות הקלטת שיעור מראש ו/או הכנת תכנים כתובים, מצגות וכד') 

    • הסטודנטים/יות לומדים/ות את השיעור עצמאית בכל זמן ובכל מקום, והם גם יכולים לשלוט בקצב הלמידה 

    • על הסטודנטים/יות להשלים את מטלות הלמידה עד למועד שנקבע על ידי המרצה 

      

    לפני שמתחילים: עקרונות להכנת שיעור מקוון אסינכרוני 

    • כתבו פסקה קצרה לפתיחה הכוללת: 

    • נושא השיעור והקדמה קצרה לתכני השיעור 

    • מה הסטודנטים/יות נדרשים לעשות בלמידה העצמאית ובאיזה סדר 

    • האם יש מטלה או משימה בסיום הלמידה? 

    • חשוב לתת שמות ברורים לחומרי הלימוד, לדוגמה: מאמר בנושא XXX; סרטון בנושא XXX 

     

    שתי הדרכים הנפוצות ביותר להעברת שיעור מקוון אסינכרוני: 

    • שיעור אסינכרוני מבוסס הרצאה מוקלטת בווידאו 

    • שיעור מבוסס תכנים כתובים 

    שיעור מבוסס תכנים כתובים: 

    • ניתן להשתמש במצגת השיעור כבסיס לשיעור המקוון 

    • מומלץ להרחיב את המידע הרשום במצגת עצמה ולהוסיף קישורים רלוונטיים 

    • הוסיפו הערות על גבי המצגת, שאלות למחשבה וכד' 

    • זכרו שיש לנסח את התכנים בשפה ברורה המסייעת לסטודנטים/יות להתמודד עם החומר הנלמד בצורה עצמאית 

    • קריאת מאמר / פרק מספר / תכני אתר 

    • אם צורפו חומרי קריאה לשיעור, מומלץ להוסיף טקסט הקדמה קצר הכולל את נושא חומר הקריאה, דגשים לקריאה ועוד 

     

    תקשורת עם הסטודנטים והסטודנטיות 

    מומלץ לפתוח פורום "שאלות ותשובות" לכל שיעור מקוון (או פורום שאלות תשובות כללי לכל הקורס).
    חשוב שבפורום זה המרצה ו/או עוזר/ת הוראה יענו לשאלות העולות. 

     

    מטלה לבדיקה עצמית / ציון 

    לסיום השיעור המקוון מומלץ להוסיף מטלה קצרה (לבדיקה עצמית או לציון), לדוגמה: בוחן עם מספר שאלות רב ברירה 
    שימו לב: ב-Moodle הבדיקה לשאלות רב ברירה היא אוטומטית 

  • מטרה להקדיש את זמן השיעורים בכיתה או הסינכרוניים (ב-Zoom) לתרגול, דיונים, מעורבות פעילה של הסטודנטים, כיתה הפוכה וכו', ניתן להכין סרטונים א-סינכרוניים. השיעורים הא-סינכרוניים יכולים להיות סרטונים שצולמו על ידי המרצים, סרטים מוכנים, משימות אינטראקטיביות ועוד. בשיעורים א-סינכרוניים ניתן ללמד חומר תיאורטי, פתרון תרגילים, מעבר על שאלות ממבחנים ותיקון טעויות ועוד. היתרון של סרטונים אלו בכך שהסטודנטים יכולים ללמוד בכל זמן או מקום לפי קצב ההתקדמות שלהם.  
     
    להלן המלצות להכנת סרטונים א-סינכרוני: 

    1.  תכנון התוכן
      חשבו על התוכן המועבר בכל סרטון. מה הייתם רוצים שהסטודנטים ילמדו כשהם יסיימו לצפות בסרטון?  
      בחרו 3-4 נקודות מרכזיות בהם תרצו להתרכז. 
      חשוב לזכור למקד ולזקק את המידע הרלוונטי ביותר. 

    2. הכנת מצגת: 
      ערכו את המצגת לפי המקטעים שקבעתם 
      • צרו שקף פתיחה הכולל את: שם השיעור + שם למקטע + מקטע מספר X מתוך Y 
      • בסרטונים ללמידה עצמית מומלץ שכל שקופית תכיל מעט תוכן. אין צורך לכתוב בשקף תוכן אשר מועבר בעל-פה. 
      • נסו להוסיף אמצעים ויזואליים היכן שניתן (גרפים, תרשימים, תמונות, סרטונים וכד')  
      • מומלץ להוסיף שקף סיכום עם הנושא/ים המרכזיים שעלו במקטע.
      כלים שיוכלו לעזור לכם לעצב כלים שיוכלו לעזור לכם לעצב את חומרי הלמידה: Canva, Genial.ly ,Google Slides, PowerPoint  

    3. חלוקת התוכן למקטעים קצרים
      מומלץ לפצל את השיעור ל-5-6 מקטעי וידאו קצרים באורך זמן של 6-10 דקות פר מקטע ולא יחידה רצופה של שעה וחצי. 
      מומלץ לחלק למקטעים לפי נושאים, ולא באופן שרירותי רק לפי הזמן. 
      הקדישו את הזמן הרלוונטי להעברת המידע- זכרו ששיעור בכיתה כולל בתוכו זמן לשאלות, הפסקות וכדומה ועל כן, ניתן להסתפק ב-60 דקות נטו לשיעור. 
      בחרו שם לכל מקטע והוסיפו שקופית פתיחה. 

    4. כתיבת תסריט או נקודות מרכזיות
      כתבו תסריט מדויק או נקודות מרכזיות של מה שתרצו להגיד בווידאו. 
      זה יעזור להישאר מפוקסים בתוכן הוידאו ובנקודות החשובות וכן, למנוע "גלישה" לתוכן אחר. 
      מומלץ לחשוב על מבנה של פתיחה, אמצע וסיכום. 
      היעזרו בתסריט כדי להעריך כמה זמן אורך כל מקטע, וכך תוכלו לחלק את המקטעים בהתאם. 

    5. כלים להקלטת השיעור- ישנם מגוון כלים לצילום וידאו עם שיתוף מסך. להלן מספר כלים שיוכלו לסייע: Zoom, Panopto, PowerPoint, Loom 

    6. מציאת מיקום מותאם להקלטה
      חשוב לבחור מקום מואר ושקט (מינימום הפרעות רקע). ודאו שהמצלמה יציבה וממקמת אתכם היטב במסגרת הוידאו והקפידו על מראה הולם. הקפידו לשמור על פרטיות סביבתכם במהלך הצילום. למרצים שמשתמשים הרבה בכתיבה על הלוח, מומלץ לצלם בתוך כיתה שיש בה מצלמה אוטונומית. 

    7. הקלטת השיעור
      הקליטו את עצמכם לפי התסריט/ הנקודות שכתבתם. דברו ברור ובקצב שיהיה נוח לעקוב אחריו. שמרו על קשר עין עם המצלמה. היעזרו באלמנטים ויזואליים (שקופיות, אביזרים, גרפים וכו') במטרה לשפר את ההבנה של הסטודנטים. מומלץ לצלם פיילוט להתנסות. ניתן גם לצלם מספר גרסאות ולבחור את הגרסה הטובה ביותר. 

    8. עריכת ההקלטה
      לאחר צילום ההקלטה, תוכלו לערוך את ההקלטה ולחתוך חלקים מיותרים, הפסקות, טעויות וכדומה.  
      באמצעות תכנות מסוימות, תוכלו להוסיף כותרות, תמונות וכתוביות. 
      תוכלו לערוך באמצעות תוכנות וידאו חינמיות כמו Video Editor למדריכים נוספים בנושא Video Editor לחצו כאן.  
      ניתן גם לערוך ב-Panopto או בשרת הוידאו החדש (מיועד לסגל רוח ורפואה). 

    9. הנגשת הוידאו
      העלו את הסרטונים המוכנים לאתר הקורס ב-Moodle. ניתן להיעזר שרת הוידאו Panopto, שרת הוידאו החדש (מיועד לסגל רוח ורפואה) ווידאו אינטראקטיבי H5P. 
      ניתן להכין פלייליסט באתר הקורס כך שהסרטונים של כל יחידה יקובצו יחדיו.  
      מומלץ לשמור ולגבות את הסרטונים בתיקייה נפרדת. 

    10. הוספת אינטראקציות
      מומלץ להוסיף אינטראקציות לסרטון על מנת להגביר את מידת המעורבות של הלומד. 
      ניתן להוסיף שאלות אינטראקטיביות סגורות באמצעות וידאו אינטראקטיבי H5P.  
      מטרת השאלות היא לבדוק את הקשב וערנות הסטודנט, על כן מומלץ שאלות פשוטות, הבודקות הבנה של החומר הנלמד. 
      להנחיות כיצד לעבוד עם H5P לחצו כאן
      בעזרת הכלי Annoto, הסטודנטים יכולים לכתוב הערות פרטיות או ציבוריות על הסרטונים- להנחיות לחצו כאן. למידע נוסף אודות Annoto לחצו כאן. 
      להבנה מעמיקה יותר, מומלץ להכין מטלות בעקבות הסרטון (למשל בוחן עם שאלות סגורות או פתוחות, מטלת כתיבה להגשה או דיונים באמצעות פורום). 

    11. משוב סוף סמסטר
      מומלץ בסוף הקורס להכין סקר קצר שייתן משוב ואינדיקציה על יעילות הסרטונים ותרומתם ללמידה. 

    לעזרה בנושא הכנת סרטונים והעלאתם לאתר ה-Moodle, מוזמנים ליצור איתנו קשר, בעזרת הטופס כאן.

  • להלן המידע וההנחיות למרצים/ות המעוניינים/ות להקליט שיעור מהכיתה ללא השתתפות סטודנטים- לחצו כאן

  • לעזרה בנושא הכנת סרטונים והעלאתם לאתר ה-Moodle, מוזמנים ליצור איתנו קשר, בעזרת הטופס כאן.

  • ייעלה בקרוב


פדגוגיה דיגיטלית

Virtual TAU

מוזמנים/ות לפנות אלינו לייעוץ אישי, תמיכה ו/או כל שאלה הנוגעת להוראה ולמידה מקוונת בסביבת ה-Moodle

bottom of page